Home » Blog » Esimiehen ja alaisen välinen suhde

Esimiehen ja alaisen välinen suhde

  • Lähettänyt: kesäkuu 14, 2019
  • By:  
  • Categories: Blog 
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Esimiehen ja alaisen välinen suhde

Vaikka on tärkeää edistää myönteisiä suhteita esimiehen ja henkilöstön välillä, on joitakin asioita, joita sinun on esimiehenä harkittava.

Esimiehen ei yleensä ole hyvä olla paras ystävä kenenkään alaisen kanssa, mutta on sallittua tutustua alaisiin henkilökohtaisella tasolla niin kauan kuin ymmärrät, että sinulla on ammatillisia rajoja, joita sinun ei pitäisi koskaan ylittää.

Esimiehen ja alaisen välinen suhde

Vaikka se on mahdollista, ei ole suositeltavaa, että esimiehet ja heidän alaisensa ovat läheisiä ystäviä. Esimiehenä sinulle muodostuu tunteita, jotka voivat häiritä työn arviointia ja tehtäviä. Vaikka osaisitkin laittaa henkilökohtaiset asiat ja tunteet sivuun, muut saattavat nähdä sinun suosivan toisia enemmän ja siksi se voi vahingoittaa koko osaston moraalia. Tämä voi pahimmassa tapauksessa vahingoittaa parhaiden työntekijöiden uraa.

Ohjeita esimiehelle

Jos johdat ihmisiä, sinun on oltava varovainen siitä, mitä sanot, miten käyttäydyt ja miten osallistut työntekijöiden elämään. Yrityksellä, jolla työskentelet voi olla käytäntöjä, jotka koskevat esimiesten ja niiden alaisten välisiä suhteita. Opi, mitä ne ovat, ja toimi niiden mukaisesti, vaikka et olisi kaikesta samaa mieltä. Seuraavassa on muutamia tärkeitä ohjenuoria esimiehelle:

1. Ole ystävällinen. Tämä ei tarkoita istumista alaistesi kanssa kanssa iltaa ja viikonloppuja. Sen sijaan voit tarjota ystävällisen tervehdyksen joka päivä ja olla vilpittömästi kiinnostunut heistä, Kohtele ihmisiä ystävällisin sanoin ja ole aina tarvittaessa käytettävissä. Pieni keskustelu on aina hyväksi, kunhan se ei sisällä liikaa yrityksen asioista tai muista työntekijöistä.

2. Ylläpidä ystävällistä, mutta ammattitaitoista käyttäytymistä. Kehon kieli näyttää henkilökunnallesi enemmän kuin ymmärrät, joten yritä olla hämmentymättä tai katsoa merkillisesti kommunikoidessasi alaistesi kanssa. Ole avoin, hymyile usein ja näytä empatiaa keskustelun ja muun vuorovaikutuksen aikana.

3. Älä piiloudu. Älä istu toimistossa suljetun oven takana koko päivän. Tämä antaa työntekijöillesi tunteen, että et välitä heistä tai et halua osallistua  päivittäisiin tapahtumiin työpaikalla.

4. Pidä ovi auki. Jos sinulla on tilaa toimistossasi, saatat harkita pari tuolia ja sohvaa mukavan istuinkokoonpanon luomiseksi, jotta voit saada rennompia keskusteluja aikaiseksi. Jos sinulla ei ole tilaa, poista tuolisi työpöydän takaa ennen keskustelun alkua.

5. Tarjoa enemmän kohteliaisuuksia kuin valituksia. Saatat olettaa, että ihmiset tarvitsevat vain tietää, milloin he tekevät jotain väärin, mutta näin ei ole. Kun ihmiset kuulevat hyvää palautetta ​​ja saavat kehuja saavutuksistaan, he ovat tyypillisesti avoimempia ottamaan vastaan kritiikkiä ja parantamaan työsuoristustaan.

6. Ole varovainen kommentoidessasi alamaistesi ulkonäköä. Toisin sanoen, vältä liian henkilökohtaista kohtelua. Parempi sanoa jotain yleisempää kuin erityistä. Saatat sanoa jotain, ”Näytät hyvin ammattimaiselta tänään”.

7. Älä koskaan juorua. Kun työntekijöiden keskuudessa on ongelma, on hyvä kysyä ja selvittää, mitä on tapahtunut. On kuitenkin olemassa raja, jota sinun ei pitäisi koskaan ylittää keskustellessasi työtovereista keskenään. Sinun pitäisi välttää mielipiteesi ilmaisemista tai jouruilun sallivaa ilmapiiriä.

8. Ole roolimalli. Työntekijät odottavat sinun ole heille esimerkkinä, joten miten käyttäydyt toimistossa ja miten pukeudut on suuri merkitys alamaisillesi.

9. Käytä äärimmäistä varovaisuutta sosiaalisen median suhteen. Vaikka on täysin normaalia ”seurata” työntekijöitäsi eri sosiaalisen median sivustoilla, sinun on oltava erityisen varovainen, että käyttäydyt myös viestintäkanavissa ammattimaisesti. Muuten saatat menettää heidän kunnioituksensa.

10. Ole ensimmäinen, joka lähtee sosiaalisista tapahtumista. Älä vietä alaistesi ympärille liian kauan aikaa tai altista itseäsi väärinkäytökselle. Jos olet esimies, voit osallistua samoihin sosiaalisiin tapahtumiin kuin työntekijät, mutta sinun on kuitenkin käyttäydyttävä tavalla, joka edustaa asemaasi yrityksessä. Tämä ei merkitse liiallista juomista tai loukkaavien vitsien kertomista.

Ohjeita esimiehelle