Home » Blog » Kuinka hallita stressiä?

Kuinka hallita stressiä?

  • Lähettänyt: huhtikuu 11, 2019
  • By:  
  • Categories: Blog 
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Kuinka hallita stressiä?

Tuntuuko että stressi puskee päälle, laskut kasaantuvat, työmäärä kasvaa entisestään, rinnassa tykyttää ja läheiset saavat kuulla tiuskimista?

Kuinka hallita stressiä?

Stressi on luonnollinen asia, joka parhaillaan parantaa ihmisen toimintakykyä, lisää reaktioherkkyyttä ja keskittymistä. Pitkittyessään ja paisuessaan se voi kuitenkin aiheuttaa vakavia sekä fyysisiä että henkisiä oireita ja totaali uupumista. Elimistön ollessa stressitilassa koko kroppa on aktivoituneena ja ihminen voi tuntea esimerkiksi painon tunnetta rinnassa, hengen ahdistusta sekä kokea vatsantoiminnan häiriötä, mutta ennen kaikkea vaikeutta rentoutua. Onkin tärkeää etsiä itselleen hyviä stressinhallinta keinoja sekä oppia tunnistamaan milloin stressi on muuttunut elämää haittaavaksi.

Stressin hallintaa ei poistamista

Stressin hallinta on jokaiselle erittäin tärkeä taito, onkin hyvä miettiä, miksi asiaa kutsutaan stressin hallinnaksi eikä esimerkiksi stressin poistamiseksi. Arkikielessä stressi koetaan usein negatiivisena asiana. Stressin haitoista puhutaan paljon ja sen aiheuttama oireilu koetaan epämiellyttävä. Mitä jos muuttaisimme käsitystämme stressistä positiivisemmaksi. Stressireaktio on elimistön keino selviytyä haasteista, tihentynyt hengitys antaa aivoille lisää happea, stressihormonit hyrräävät ja parantavat toimintakykyäsi. Uusimpien tutkimusten mukaan ihmiset, jotka ajattelevat stressin positiivisena asiana, ovat terveempiä eikä lisääntynyt stressi nostanut kuolemanvaaraa.

Helpot neuvot avuksi

Jokainen kokee varmasti välillä stressin liiallista kuorimusta. Stressin helpottaminen voi onnistua hetkellisesti useilla eri tavoin. On kuitenkin tärkeää tunnistaa kuormituksen alkuperäinen syy ja hoitaa kuormittavia tekijöitä juurilta käsin. Usein esimerkiksi työstressi aiheutuu liiallisesta työmäärästä tai esimerkiksi ajanpuutteesta. Organisoi siis selkeä aikataulu tulevaisuudessa tai järjestä ja aikatauluta sen hetkiset asiat selkeästi, vaikka paperille, jolloin suoriutuminen on selkeämpää. Usein esimerkiksi ajan puute johtaa siihen, että verotamme uniaikaa suoriutuaksemme tehtävistämme. Tässä kohtaa oravanpyörä on valmis. Muista ainakin nämä asiat hallitaksesi stressiä paremmin.Unen aikana ihmisen elimistö palautuu päivän aikaisesta suoriutumisesta ja niin sanotut akut latautuvat. Unen tärkeyttä ei voi riittävästi korostaa. Se on avainasemassa hormonitoiminnan tasapainolle, aineenvaihdunnan toiminnalle sekä vastustuskyvyn ylläpidolle. Riittävä nukkuminen ylläpitää oppimistaitoa ja muistia. Nuku siis riittävästi sillä vähä unisuus altistaa ylikuormittumiselle ja toisaalta ylikuormittuminen taas aiheuttaa usein unihäiriöitä.

Helpot neuvot avuksi

Ruokavalio voi olla toinen oravanpyörä. Säännöllinen ruokailurytmi ylläpitää tasaista verensokeria, jolloin ihminen on fyysisesti paremmassa kunnossa vastaanottamaan sekä fyysistä että henkistä kuormitusta. Verensokerin heitellessä vireystaso sekä mielialat heittelevät mukana. Stressaantuneena osa ihmisistä reagoi vatsallaan. Voi olla kipuja, turvotusta, ummetusta, närästystä tai ripulia. Stressin aiheuttamat vatsaoireet aiheutuvat stressistä ja oirehdinta puolestaan pahentaa entisestään stressiä. Hankalaa eikö? Syö siis monipuolisesti, säännöllisesti. Stressivatsasta kärsiessäsi vältä runsaasti maustettuja sekä rasvaisia ruokia. Liikunta toimii tunnetusti hoitona lähes kaikkeen eikä stressin hallinta ole poikkeus. Liikunta on tutkitusti paras lääke stressin hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Stressin ehkäisyyn tai hoitoon sopiva liikunta voi olla mitä vain, mikä tekee olosi hyväksi.  Liikunta harrastuksen olisi hyvä olla jotain täysin erilaista, kun mitä vaikka työsi on, jolloin voit suorituksen aikana työntää kaikki stressaavat asiat mielestäsi ja keskittyä työskentelemään kehollasi ja antaa aivojesi levätä.Ihmissuhteet ovat osana ihmisten sosiaalista terveyttä. Ihmissuhteet ovat myös yksi keino ehkäistä ja hallita liiallista stressiä. Ystävän kanssa puhuminen täysin muista asioista saa ajatukset pois arkea kuormittavista asioista toisaalta myös asioiden jakaminen ja ystävän tuki ovat hyviä keinoja hallita stressiä. Voit myös tutustua internetin ihmeelliseen maailmaan ja kokeilla erilaisia rentoutusharjoituksia.Viimeisenä muttei vähäisempänä on elämän miellyttävyys. Oletko koskaan kuullut sanontaa, että mikäli jokin asia ei tuota sinulle mitään älä tee sitä. Opi sanomaan ei tilanteissa, joissa voit valita. Tee elämästäsi mielekästä ja toteuta itsellesi merkityksellisiä asioita, tämä jo itsessään ehkäisee turhautumista ja haitallista stressiä.