Home » Blog » Liike-elämän etiikkaa

Liike-elämän etiikkaa

  • Lähettänyt: lokakuu 1, 2018
  • By:  
  • Categories: Blog 
  • Kommentit pois päältä artikkelissa Liike-elämän etiikkaa

Melkein joka alalla on olemassa tietynlaisia sääntöjä, joista kukaan ei puhu ääneen ja joita kaikki kuitenkin noudattavat. Kyse on etiikasta ja hyvistä toimintatavoista; esimerkiksi lääkärikeskuksilla on yleensä olemassa omia moraali- ja etiikkalinjauksia; hyvä rakentamistapa mainitaan jopa Suomen Rakentamismääräyskokoelmassa, ja kääntäjilläkin on aika tiukkoja eettisiä periaatteita toiminnassaan – niin kuin kirjanpitäjilläkin. Yrittäjyyttä voidaan käsitellä omana alanaan riippumatta siitä, mitä palveluita tai tuotteita yritys myy. Etiikan merkitys korostuu enemmän B2B-suhteissa eli yritysten välisessä yhteistyössä enemmän kuin henkilöasiakkaan ja yrityksen kesken tapahtuvissa kaupoissa.

Isojen Pomojen Hyvät Tavat

Korkean tason johtajat, tai toisin sanottuna yrityksen ylemmästä johdosta ylöspäin työskentelevät ihmiset käyttäytyvät hyvien tapojen mukaan melkein automaattisesti, jos he välittävät joistakin asiakas- tai tilaajasuhteista. Tavallista kansaa astetta parempi kohteliaisuus kuuluu asiaan niin kuin pukeutumisnormitkin, tosin naisille asetetaan löysemmät pukeutumisvaatimekset kuin miehille. Käsien ja kasvojen hoidossa ja niiden ulkonäössä asia toimii toisin päin: miehen likaiset kynnet voidaan vielä jättää huomaamatta, mutta naisella manikyyrin puuttuminen saa jo kysyvia katseita aikaan. Asiakas- ja tilaajatapaamiset järjestää ja kustantaa kokonaan kutsuva osapuoli, joka onkin useimmiten asiakassuhteistaan hyvin välittävä palveluita tai tuotteita myyvä firma. Tällaiset tapaamiset, konferenssit, seminaarit tai ihan muuten vaan järjestetyt yritystapahtumat luovat niiden järjestäjälle aina hyvää mainetta, varsinkin kun tapahtuman järjestäminen on huipputasolla ja paikaksikin osattiin valita joku erikoisempi kuin tavallinen premium-luokan ravintola. Näihin iltoihin tai päiviin kuuluu aina mainontaa ja omien tuotteiden sekä palveluiden esittelyä enemmän tai vähemmän, ja tällaisia tapahtumia järjestävät johtajat jäävät yleensä hyvin mieleen.

Neuvotteluissa Käyttäydytään

Ennen kuin välit tilaajan kanssa ovat menneet, mitä ei tietenkään koskaan toivota tapahtuvan, neuvotteluissa on omat pienemmät ja isommat sääntönsä. Etenkin alkuvaiheen neuvottelut ovat usein se ratkaiseva tekijä, kun sopimus ei ole vielä syntynyt. Kun yritys on antanut toiselle yritykselle tarjouksen joko kilpailun tai yhdeydenoton perusteella ja tarjous kiinnostaa tilaajaa, järjestetään sopimusneuvottelu, jonka tarkoitus on käydä mahdollisesti syntyvän sopimuksen kaikkia ehtoja ja varmistua siitä, että kaikki osapuolet ymmärtävät sopimuksen sisällön samalla tavalla. Monen mielestä tällaisissa neuvotteluissa vielä tingitään, mutta muutaman ikävämmän kokemuksen jälkeen tulin ainakin itse siihen johtopäätökseen, että en tingi. Jälkikäteen minulle selvisikin, että heti kun yritetään tiputtaa tarjottua hintaa kannattaa kiittää ja sulkea neuvottelutilan ovi ulkopuolelta: jos tilaajaa oikeasti kiinnostaa, hän ostaa mitä tarvitsee tarjottuun hintaan. Rehellisen markkinakilpailun etiikka on yksinkertaista: tarjotaan rehellisesti ilman yli- tai alihinnoittelua ja sillä rahalla mennään. Alihinnoiteltuja tarjouksia näkee harvemmin, sillä monesti annettu tarjous on sitova, mutta jotkut ”ei ihan puhtaat” yritykset laittavat välillä tilaajille ylihinnoiteltuja tarjouksia toivoen, että läpi menee. Onneksi tänä päivänä hintoja voi vertailla netissä nopeasti ja tarjouksien hintahaarukka on pienempi kuin paperikautena, ja yrittäjätkin pyrkivät toimimaan eettisesti laskemalla rehellisiä tarjouksia. Tosin on olemassa myös niin sanottuja kohteliaisuustarjouksia, joita välillä annetaan, kun yrityksellä on useampi projekti meneillään ja vielä yhden aloittaminen ei sovi aikatauluun eikä firman kapasiteettiin, mutta tilaajaa ei vain haluta loukata jättämällä tarjous antamatta. Kohteliaisuustarjoukset ovat reippaasti ylihinnoiteltuja.

Neuvotteluissa Käyttäydytään

Pieniä sääntöjä on melkein jokaiseen liike-elämän tilanteeseen, ja ne oppii parhaiten katsomalla ja tutkimalla. Toiminnan alussa onkin suositeltavaa enemmän muiden seuraamista kuin liian aktiivista puhumista ja tekemistä, mihin auttaa käyminen erilaisissa yritystapahtumissa ja liike-elämän uutisten lukeminen.