Vinkkejä stressinhallintaan yrittäjänä

Vinkkejä stressinhallintaan yrittäjänä

Yrittäjä sopeutuu ja tottuu usein siihen, että elämässä on stressiä. Kun illalla painaa pään tyynyyn, on stressi läsnä ja aamulla kun silmät avaa, voi stressillä toivottaa jälleen huomenta. Väliaikaisesta stressistä voi ammentaa voimaa, sillä keskittymiskyky paranee ja ajatukset pysyvät kasassa paremmin, mutta jos stressi jatkuu ja pitkittyy, alkaa se haitata ja sen positiivinen puoli kääntyykin negatiiviseksi.

Kun puhutaan stressinhallinnasta, on tärkeää, että itse huomaa milloin stressi ottaa yliotteen eikä siitä saa enää voimaa, vaan se muuttuu elämää ja työtä haittaavaksi. Kun opettelee hallitsemaan stressiä, niin sen kanssa oppii niin sanotusti elämään eikä sen läsnäolo häiritse. Yritykset ja organisaatiot elävät jatkuvaa muutoksen ja kehityksen aikaa, mikä tekee sen, että työ on yrittäjälle hektistä. Tärkeää onkin, että itse oppii kuuntelemaan itseään ja kun huomaa, että paine ja stressi kasvaa, on aika painaa jarrua. Ota tästä vinkit vastaan, kuinka yrittäjänä voit helpottaa stressiä.

Hyvä stressi on myönteistä

Stressi on hyvä oppia tunnistamaan. Stressillä on nimittäin tarkoitus. Kun edessäsi on vaativa tilanne, on stressin tarkoitus auttaa sinua selviytymään siitä. Silloin, kun stressi pysyy kohtuullisena, se auttaa sinua keskittymään paremmin. Sitä kannattaa siis hyödyntää ja ottaa se voimavarana. Kun stressi ei enää ole positiivista, alkaa se muuttua ja se aiheuttaa levottomuutta. Joillekin stressi vaikuttaa uneen, keskittyminen herpaantuu ja tuntuu, kuin olisi koko ajan kireänä kuin rautalanka. Tällaisessa tilanteessa kun huomaat, että nyt stressi on ottanut ylivallan ja stressitaso nousee, on tilanteeseen puututtava. Jos tähän ei kykene itse, voi aina kääntyä ammattiauttajan puoleen ja purkaa tuntojaan stressistä esimerkiksi työterveyslääkärin kanssa.

Terveelliset elämäntavat

Kun nukkuu riittävästi, syö kunnolla ja terveellisesti sekä käy liikkumassa, itsetunto kohenee ja elämä on hallinnassa. Kun liikunnasta tulee rutiinia, auttaa se stressin lievittämiseen. Alkoholi ei ole koskaan ratkaisu, ja monesti ajatellaan, että kunnon nollaus on juuri se mitä tarvitaan. Tämä päinvastoin pahentaa tilannetta. Unenlaatu heikkenee, ja se lisää väsymystä entisestään ja stressi pahenee.

Terveelliset elämäntavat

Muistilistat ovat tukenasi, kun tuntuu, että tehtävät kasaantuvat etkä oikein tiedä mistä aloittaa. Se lisää stressiä, kun muistaa, että jotain pitää tehdä, mutta ei muistakaan, että mitä pitikään tehdä. Muistilistat voivat olla post-it-lappuja, voit käyttää kalenteria apunasi tai ottaa joka päivä A4 paperin, jolle listaat tehtävät asiat. Muistilista voi olla jokapäiväinen tai jatkuva, josta siirrät seuraavalle päivälle siirtyvät tehtävät uudelle muistilistalle. Listaa voit myös tehdä asioista, jotka olet huomannut helpottavan stressiä. Voit kirjata ylös mitkä harrastukset helpottivat stressiäsi tai mitkä olivat asioita, joissa huomasit stressin helpottavan. Näin voit pahan stressitilanteen ollessa päällä kaivaa listan esiin ja katsoa, mikä toi helpotusta edellisellä kerralla. Joskus parasta on se, kun ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään.

Ystävien tuki ja lepo ovat tärkeitä asioita

Puhuminen on tärkeää. Myös vaikeita asioista puhuminen. Ystävien ja työkavereiden tuki on kullanarvoista, ja heille voit aina avautua tunteistasi. Muista siis pitää ystävät lähelläsi myös stressitilanteissa. Olemme tottuneet siihen, että olemme koko ajan tavoitettavissa. Maailma ei kuitenkaan kaadu, vaikket olekaan pariin päivään ystävien tai työkavereiden tavoitettavissa. Opettele, ettet aina vastaa puhelimeen ja sähköpostit voivat odottaa pari päivää ennen niihin vastaamista. Anna aikaa itsellesi ja levolle. Tänä päivänä kännykkä kulkee kädessä koko ajan. Tee asioita, mihin ei tarvitse puhelinta. Käy kävelyllä, mene metsään marjastamaan, sienimetsään tai kalaan tai lähde vierailulle naapurikaupunkiin. Kun teet uusia asioita, mielesi virkistyy ja pää kirkastuu. Toivottavasti näistä löytyi apuja stressinhallintaan. Tärkeää on olla armollinen itseään kohtaan.